De kracht van Tikva: Hoe beweging en het christelijk geloof samenkomen

In een wereld vol prikkels, stress en verwachtingen hebben mensen behoefte aan rust en ontspanning. Diezelfde wereld biedt allerlei opties aan wat mogelijk zou kunnen helpen bij het ontstressen en ontspannen. Veel christelijke vrouwen zijn zoekende naar wat hen kan helpen. Ik was zelf ook op zoek naar een manier om tot rust te komen en ontspanning te vinden: in een onrustige wereld waar je eerder wordt verleid om te blijven zoeken, dan werkelijk rust te vinden. In deze blog deel ik graag met je over Tikva®. Hoe beweging en het christelijk geloof samenkomen. 

Zoektocht naar rust

In mijn zoektocht naar rust en ontspanning kwam ik Tikva® tegen. Een christelijke bewegings- en ontspanningsmethode uit Zweden. Tikva® is het Hebreeuwse woord voor ‘hoop’ en is bedacht door een christelijke fysiotherapeut en personal trainer. Een work-out om te herstellen van lichamelijke klachten/blessures, lichamelijk krachtiger te worden en om geestelijk rust te vinden bij God. Rusten aan de voeten van Jezus. Dat was ik nog niet eerder tegen gekomen, ik was meteen enthousiast! 😄

Eenvoudig en effectief

Met iedere beweging die we doen (zowel tijdens de Tikva® les als in het dagelijkse leven) kunnen we ervoor kiezen om uit te strekken naar Hem. Het is een bewuste keuze die we maken, om de rust, vrede, hoop en kracht die we zó nodig hebben, te zoeken en vinden bij Hem. Jezus geeft rust voor je ziel. Een eeuwige rust, omdat onze zonden zijn vergeven.

In Mattheüs 11:28 lezen we: 

‘Kom allen bij Mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, Ik zal jullie rust geven.’


Tijdens een (online) Tikva® les doen we eenvoudige en effectieve bewegingen waar we mogen uitstrekken naar God en rusten aan Zijn voeten. Iedere beweging is eenvoudig, zodat iedereen kan meedoen naar eigen vermogen. Je kunt iedere beweging zo groot of klein maken als prettig is en je kunt zo vaak pauze nemen als je wil. Dan luister je gewoon even naar de muziek of naar de Bijbelteksten die worden voorgelezen.

Gezondheidsvoordelen van Tikva

De bewegingen die je tijdens een (online) Tikva® doet, kunnen de volgende gezondheidsvoordelen met zich mee brengen:

✅ Brengt de bloedcirculatie op gang

✅ Vergroot flexibiliteit, mobiliteit en stabiliteit

✅ Spieropbouw, kracht- en conditietraining

✅ Aanvoer herstellende stoffen en afvoer afvalstoffen

✅ Een kalme en diepe ademhaling verlaagt de hartslag, activeert het parasympathische zenuwstelsel en daardoor geeft het lichaam prioriteit aan herstel. 


Een kalme en diepe ademhaling zorgt voor: ⤵️

  • Verlaagde bloeddruk, 
  • Verlaagde niveaus van stresshormonen en 
  • Voedselvertering + stoelgang neemt toe.

🧎🏼‍♀ Je doet alle bewegingen op je eigen tempo en binnen je eigen mogelijkheden. Daarom is Tikva® geschikt voor iedere christelijke vrouw die verlangt naar meer tijd aan de voeten van Jezus om te rusten en om uit te strekken naar Hem. Bewegen en ontspannen vanuit een christelijke basis, met de Bijbel als bron van Waarheid. 

Aanbidden met beweging

Kijk naar de schepping om je heen. De prachtige natuur, de kleuren, de bergen, woestijnen, groene vlakten en vogels die fluiten. God is een Kunstenaar en wij mogen dagelijks dankbaar zijn dat we van Zijn kunstwerk mogen genieten. We kunnen steeds weer iets terugzien van Hem. Hij heeft alle dingen gemaakt. Ook jou en mij. We mogen genieten van wat Hij gemaakt heeft en ook het Leven dat Hij geeft - ook het eeuwige Leven dat ons gegeven is door Jezus. 

Jij bent geschapen om God te aanbidden. God danken en prijzen om de prachtige schepping en het Leven dat Hij geeft. Uit je dankbaarheid voor de liefde die Hij geeft. Met iedere Tikva® beweging kunnen we naar God uitstrekken, voor Hem buigen of aan Zijn voeten rusten.

‘Ga binnen. Laten wij buigen in aanbidding, knielen voor de HEER, onze maker.’   Psalm 95:6 (NBV)


Tikva® en de Bijbel

Tijdens iedere Tikva® les worden Bijbelteksten voorgelezen waar je over kunt nadenken en die je inspireren en bemoedigen. Je mag je gedachten, zorgen en lasten aan Hem geven tijdens het doen van de bewegingen. Gedurende de les mag je je gedachten en hart vullen met Zijn waarheid voor je leven. God zegt in Zijn Woord hoe Hij jou en het leven heeft bedoeld, daarop mag je je richten.

‘HEER, U kent mij, U doorgrondt mij, U weet het als ik zit of sta, U doorziet van verre mijn gedachten. Ga ik op weg of rust ik uit, U merkt het op, met al mijn wegen bent U vertrouwd.’  
Psalm 139:1-3


Tikva® wordt steeds meer erkend in Europa en daarbuiten als een uniek gezondheids- en fitnessalternatief dat is gebaseerd op Bijbelse principes. Tikva® vindt het enorm belangrijk om te staan voor Bijbelse waarheid en dat de methode daarop is gebaseerd. 

Dit is hoe beweging en het christelijk geloof samenkomen

Een combinatie van
1️⃣rustige, eenvoudige bewegingen,
2️⃣ een diepe, kalme ademhaling
3️⃣ instrumentale muziek die speciaal voor Tikva® is gecomponeerd en
4️⃣ een focus op de Waarheid van God uit de Bijbel, zodat onze gedachten en ons hart gevuld mogen zijn met hoe Hij wil dat we denken en leven. 

Daarom begon ik de online Tikva® lessen bij ‘Start met Tikva’ en het Restore membership. Herstel: omdat Jezus herstel brengt in de relatie met God de Vader. Rusten, ontspannen en bewegen in de aanwezigheid van je Maker. 

Gratis online Tikva® proefles: God geeft rust

Online Tikva® geeft je de ruimte om vanuit de rust van je eigen huis 🏡 wanneer het jou uitkomt, deze christelijke bewegings- en ontspanningsmethode te ervaren. Omdat ik zelf zo enthousiast ben en je graag kennis laat maken met online Tikva®, heb ik een gratis online Tikva® Stretch & Relax proefles in de studio opgenomen en is het mogelijk om deze te volgen! Het thema van deze les is: ‘God geeft rust’.

>>> Vraag hier je gratis proefles aan!

Neem een moment voor jezelf en tijd met God. Doe deze online Tikva® les in een rustige ruimte waar je tot ontspanning kunt komen. Je hebt een matje, kussentje en dekentje nodig. Het is fijn als je (sport)kleding draagt waarin je gemakkelijk kan bewegen. Doe de les op blote voeten of sokken. Je mag je ogen sluiten tijdens de oefeningen als je je daar comfortabel bij voelt. Luister naar de rustige muziek die speciaal voor Tikva® is gecomponeerd door een christelijke componist. Richt je op de Bijbelteksten die worden voorgelezen en wordt bemoedigd!


Doe jij ook mee met online Tikva®?

Voor christelijke vrouwen die verlangen naar een methode om te bewegen en ontspannen op een christelijke basis. Kom in beweging en kom tot rust, met Tikva®!

Veel plezier met deze gratis online proefles (klik hier om aan te vragen)! 😀 

Gods zegen!

Liefs,



PS  Ik lees graag in een mail of privébericht op Instagram hoe je de online Tikva® les hebt ervaren! Fijn als je iets met mij deelt 😄